Europa in beeld

Fietsen in Nederland

2024 Fietsen in Nederland
30 april tot 8 juni

naar Genemuiden (cp. 103132)
30 april tot en met 3 mei

Als de weersvooruitzichten voor de komende dagen wat beter zijn vertrekken we voor een rondje fietsen in Nederland. Eerst naar het noorden, aangezien de plekken in Zeeland allemaal schreeuwend duur zijn vanwege twee weekends met feestdagen in mei. We hebben een camperplek bij de boer uitgezocht in Genemuiden, vlak bij het Zwartewater en in de buurt van Giethoorn. Maandag belden we voor de zekerheid of er plek was en dat was het geval.
We rijden vlot over grote wegen naar Genemuiden. Het is inderdaad mooi weer vandaag. Rond twaalf uur komen we aan en er is inderdaad plek genoeg, er staan alleen twee Belgische campers. Mooie plek met inderdaad mooi uitzicht op weilanden met in de verte het Zwartewater. Vlak ernaast is een boerderij met heel veel paarden, die vaak in beweging zijn. In de middag fietsen we het eerste rondje om en door Genemuiden. Er zijn daar ook singels en we komen langs de pont naar Zwartsluis.
Woensdag rijden we een langere route, een heel stuk langs het Zwarte water. Heel leuk, af en toe dicht bij het water, dan weer wat verder er vandaan. Veel grote boten te zien, soms over een smal dijkje, dan weer wat breder fietspad. Het is nu flink warm, dat is wel even wennen, maar wel gezellig. De Belgen zijn vertrokken, we staan nu een nachtje alleen.
Donderdag fietsen we naar Giethoorn, via St. Jansklooster. Een leuke route al meteen, via de pont naar Zwartsluis. We gaan naar het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. Daar vertrekt een ecoboot over de Beulaker Wiede naar Giethoorn. Scheelt meteen een stuk fietsen en betekent een lekkere pauze. De vrijwilligers bij het centrum hebben moeite met de computer en kassa, maar uiteindelijk lukt het om een trajectkaart er uit te krijgen. Dan fietsen we nog een klein stukje door naar de boten. De tweede gaat naar Giethoorn. Het blijkt dat we maar met zijn vieren zijn voor deze tocht, allemaal met fiets. De schipper helpt ons ze neer te zetten en goed vast. Aardige mensen, ook vrijwilligers. Dan vertrekken we. Heel leuk zo'n tocht over het water. Er blijkt ooit een dorp verdronken te zijn hier, dat heette Beulake en er woonden veel rietstekers. Ter herinnering staat er nog een stuk kerktoren in het meer, compleet met bel. Als we overgestoken zijn varen we nog een stuk door een kanaal, langs allemaal mooie huizen en komen we nog meer boten tegen. We leggen vlot aan hier en fietsen dan terug naar Genemuiden. Eerst nog wat boodschapjes bij de Plus en onderweg nog een lekker ijsje in de schaduw. Terug ook weer met de veerpont. Bij de camper is het heel heet, al is hier geen sprake van onweer of regen. We besluiten na deze geslaagde dag friet te bestellen bij de boerin, dan hoeven we in de hitte ook niet te koken. Geslaagd plan, het is lekker. We zitten tot rond negenen buiten, dan koelt het aangenaam af.
Vrijdag is het heel ander weer, veel koeler en af en toe regen. We blijven nu lekker binnen, genietend van het mooie uitzicht hier. In de middag wordt het weer beter, af en toe zon erbij. We lopen naar het sanitair gebouw waar we met een Q code kunnen betalen.

van Genemuiden naar Steggerda (cp. 101857)
4 t/m 7 mei

We vertrekken vlot van de boerderij en doen eerst boodschappen bij de Boni in het stadje. Een beetje passen en meten door smalle straatjes met veel geparkeerde auto's maar de parkeerplaats biedt genoeg ruimte. Vlakbij tanken we ook nog diesel en gaan dan op weg naar het noorden. We rijden weer langs Giethoorn en diverse wiedes, gezellig om te zien. De plek die we uitgekozen hebben is net in Friesland. Het heet Lindedal, en dat blijkt een riviertje, waar een mooi fietspad langs is aangelegd. We worden hartelijk ontvangen door Akke, vroeger boerin hier, maar nu is het alleen nog camperlocatie. We kiezen een plek met vrij uitzicht over de weilanden. In de middag fietsen we een eerste rondje. Het is mooi weer, maar nog wel koel. Leuke omgeving ook hier. We waren nog niet vaak in dit deel van Friesland.
Zondag is het weer nog beter en zonniger. We fietsen nu een ander rondje, langs allerlei boeren erven en langs watertjes. Op een gegeven moment komen we bij een zelfbedieningspontje, maar dat doet het helaas niet. Het lijkt alsof de ketting gebroken is. De omweg is gelukkig niet erg lang, over twee bruggetjes en dan weer afslaan naar Oldemarkt. Aan de andere kant in het dorp blijkt wel een bordje met stremming te staan, het was dus al bekend. We komen ook langs Landgoed Ees, waar we gedeeltelijk doorheen fietsen.
Ook maandag is het mooi fietsweer. Eerst zoeken we een volgende plek voor onze reis, dat is lastig vanwege Hemelvaartsdag. Maar we vinden een plekje bij een camping bij Rolde, in Drenthe. We hebben gezien dat Noordwolde bekendstaat als het rotandorp, vroeger werden daar heel veel meubels geproduceerd. Via een leuk rondje fietsen we daar naar toe, wat bekende weggetjes ook, maar nu van de andere kant benaderd, dat geeft altijd een andere blik. In het dorp is niet veel meer van het rotangebeuren te zien, wel is er nog een museum, annex bibliotheek en archief. Gezellige fietstocht zo, met op een bankje een pauze met een pakje drinken en een sultana stick.
Dinsdag fietsen we een vierde rondje, nu gaan we zelfs klimmen en dalen, en langs het Eesmeertje. Dat is vast ook op het landgoed. In de praktijk zie je er niets van, wel is het een mooie, afwisselende tocht.

Van Steggerda naar Eext (cp. 18705)
8 tot en met 11 mei

We vertrekken vlot van deze leuke camperlocatie en rijden eerst naar Wolvega, naar de Karwei. We hebben nieuwe fietsgoten in de garage, maar die schuiven nog een beetje. Dus willen we latjes kopen om eronder te schroeven. Dat lukt goed, we vinden de goede maat en de latjes worden netjes op lengte afgezaagd. Dan passen ze mooi in de garage. We gaan op weg naar Drenthe, naar de minicamping. Vooral over grotere wegen, een stukje Friesland en dan Drenthe in. Bij Eext slaan we af en rijden het dorp door. Als we een grotere weg weer overgestoken zijn ligt rechts de camping. De baas ontvangt ons vriendelijk en wijst ons de plek die hij voor ons bedacht heeft. Het is nog erg rustig. Op de wei erachter lopen zijn paarden en ook schapen. Gezellig weitje zo met kampeermiddelen. We installeren ons en na de boterham kan Jelle vlot de latjes bevestigen. Ze doen goed hun werk.
Donderdag is het mooi weer om te fietsen. We gaan een stuk fietsen door het nationaal park Drentsche Aa, ook weer een mooi gebied. Heel veel mooie fietspaden, hier en daar uitzicht of tussen de bomen door.
Vrijdagochtend gaan we eerst boodschappen doen in Onze dorpswinkel in Eext. Dat zagen we onderweg en is dichterbij dan andere supermarkten. Gezellige winkel, alleen hebben ze vanwege Hemelvaartsdag geen aanvoer gehad, dus we slagen niet met alles. In de middag fietsen we de andere kant op. Eerst via Annen, en dan langs allerlei paden en soms heel smalle paadjes langs de Hunze en met een grote omweg weer terug. Mooie tocht!
Zaterdag houden we een rustig dagje en fietsen we alleen naar het dorp Annen voor wat aanvullende booschappen. Dat lukt goed, ze hebben bij de Aldi wat we nog misten. Het is zonnig, maar er staat wat meer wind, dus je moet wel in de zon zitten om het niet koud te krijgen.

Van Eext naar Orvelte (cp. 98439)
12 tot en met 15 mei

We gaan nog iets verder naar het noorden, vlak bij Westerbork hebben we een mooie nieuwe camperplek ontdekt. We hebben gebeld, en de beheerder denkt dat er wel mensen vertrekken na het Hemelvaartweekend. We doen dus wat rustig aan, het is ook maar een kleine afstand. We kletsen wat met andere kampeerders en vertrekken rond 11 uur. Een leuke rit naar Orvelte, we tanken ook nog lpg onderweg. Bij de camperplek is het alweer rustig, we kiezen een mooie plek met schitterend  uitzicht over de velden. De mooiste plek, zegt de beheerster later. Goed aangelegd,ruime plekken met voldoende gras er omheen. We zitten lekker buiten onder de luifel. Het is mooi weer met veel zon.
Maandag fietsen we eerst naar Orvelte, een dorp met veel historie en oude pandjes. Daarna verder in de omgeving. Hier is het ook weer mooi, veel weilanden maar ook steeds stukjes bos. Langs het Oranjekanaal ook een stuk. Vlak bij is een Landal park met supermarkt waar je lekkere broodjes kunt kopen en ze hebben ook ijsjes, lekker na zo'n fietsrit. Het betrekt laat in de middag wel, maar het blijft droog. Dinsdag gaan we de andere kant op. Het waait flink, we hebben de luifel maar ingeklapt, het is fijn dat we veel tussen bomen fietsen, heb je niet zoveel last van de wind. We pauzeren even in het dorp Aalden, waar fietsroutes en wandelingen rondom Vincent van Gogh zijn. Later ontdekken we dat hij hier een tijdje gewoond heeft en geschilderd in de omgeving. Op het eind zien we de camper in de verte alweer staan, we fietsen nu over het weggetje dat we vanuit de camper zien er zo naar toe.
Woensdag is het minder warm, maar er staat nog steeds flink wind. Wel blijft het droog, dus we gaan weer lekker fietsen. Naar Witteveen eerst en dan via een grote omweg langs velden met allerlei plassen en plasjes. Ook weer een mooi gebied. We hebben wat moeite een bankje te vinden, maar uiteindelijk lukt het. Gezellig hier hoor.

Van Orvelte naar Oud-Lutten (cp. 92193)
16 tot en met 19 mei

We willen langzamerhand na Pinksteren afzakken naar Zeeland en hebben besloten weer een keer bij de boer in Oud-Lutten te gaan staan. Net in Overijssel. We hebben gemaild van te voren en zijn er welkom. Na water tappen en lozen vertrekken we op ons gemak. Eerst boodschappen doen bij een mooie Spar winkel onderweg. Als we bij de camperplek arriveren staat er helemaal niemand, dus we hebben de plek voor het uitkiezen. Er zijn andere mensen die met een auto langskomen om een plek uit te zoeken, maar die bellen weer af zegt de beheerster 's avonds. In de middag begint het te regenen, dus fietsen is er niet bij. Onder de boom tikt de regen flink op het dak en op de schotel.
Ook vrijdag laten we een fietstocht achterwege, wel regelen we een plek bij de camping in Biggekerke waar we eerder met plezier stonden. Na de Pinksteren hebben ze blijkbaar weer plek, een fijn idee.
Zaterdagmiddag gaan we weer een eind fietsen. Met regenpakken mee, want er zijn onweersbuien voorspeld plaatselijk, maar die hebben we niet nodig. We komen onder meer langs Slagharen met het attractiepark en nog heel wat andere plaatsen in de buurt, ook een stukje Drenthe nog. Gezellig fietsen hier. Het is inmiddels aardig druk geworden op de camperplek, naast ons staat een gezin met twee kids en in de avond krijgen ze ook nog familiebezoek met kinderen.
Ook zondag is het fietsweer. In de ochtend is het zelfs een beetje benauwd, maar de zon gaat ook steeds weg, dus dan koelt het weer af. We hebben een kortere route uitgezocht, die de Overijsselse Vecht oversteekt. Met een pontje met zelfbediening, helemaal gratis zelfs. Een klein jongetje, dat ook meevaart vindt het natuurlijk spannend om op de knop te drukken, dus dat mag hij. De loopplank wordt vanzelf weer ingehaald en dan gaan we langzaam naar de overkant. De weggetjes van en naar de pont zijn ook leuk aangelegd. Weer een leuke route al met al!

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.